Ontdek de 3 belangrijkste stappen hoe je een betalende klant voor je salon aantrekt.
19 december 2020 

Ontdek de 3 belangrijkste stappen hoe je een betalende klant voor je salon aantrekt.


Wat ik je vandaag ga onthullen is de belangrijkste basis voor de marketing voor je salon en dit zie ik bij veel salons helaas mis gaan….

Wat ik veel hoor, is:

Er zijn al zoveel salons in mijn regio

Ik moet wel een lage prijs vragen want anders krijg ik geen klanten 

Als ik mijn prijs vertel zeggen klanten je hoort nog van mij...

Door te werken met 3 fases om van een volger een betalende klant te maken zal je gaan merken dat marketing helemaal niet zo moeilijk is als je misschien zou denken.

Dit is de basis voor mijn marketing en die ik toe pas bij mijn klanten.

Bewustzijn 

Allereerst als klanten niet van je bestaan afweten, hoe moeten ze je dan vinden? Het doel van de bewustzijnfase is om zoveel mogelijk (ideale) toekomstige klanten te laten afweten van je bestaan en welk probleem je voor ze oplost.

Een snelle manier hiervoor is om gebruik te maken van Facebook en Instagram-advertenties. In een korte tijd kan je onder de aandacht komen bij jouw ideale doelgroep.

De vindbaarheid in Google is ook een belangrijke factor. Als iemand zoekt naar bijvoorbeeld: schoonheidssalon Arnhem en je bent in je eigen regio niet vindbaar dan is het voor klanten erg lastig om een afspraak bij je te boeken. Met SEO kan je ervoor zorgen dat je goed vindbaar bent. Ik zelf besteed dit stuk uit.

Andere manieren van marketing om in te zetten tijdens de bewustzijnfase zijn lokale beurzen/braderieën, flyers, advertenties. Ze kunnen effectief zijn maar hebben vaak veel meer tijd nodig dan een Facebook of Instagram-advertentie. Het bereik naar jouw ideale doelgroep is ook een stuk kleiner en de kosten vaak een stuk hoger.


Vrienden maken

Nu mensen van je bestaan afweten wil je als DE expert gezien worden in jouw vakgebied. Dit doe je door een relatie op te bouwen en het vertrouwen te winnen van je volgers. Dit doe je door (voornamelijk op social media, maar kan ook op een blog op je website):

  • informatie geven over wat jij aanbiedt
  • geef antwoord op alle vragen die je klanten kunnen hebben
  • Voor en na foto’s
  • Wie ben jij, waar sta jij voor
  • Wat is normaal bij een behandeling en wat niet
  • Waar moeten klanten op letten bij het maken van een afspraak
  • Wat maakt jou uniek, waar sta jij voor etc.

Biedt in deze fase zoveel mogelijk waarde en ga niet te veel op de verkoop zitten. En hier gaat het bij veel salons mis……

Ik zie ze constant berichten posten: boek, nu een afspraak, nog x afspraken beschikbaar, aanbieding etc.


Fans

Deze groep wilt wat je aanbiedt, maar hebben nog een (klein) duwtje in de rug nodig. In deze fase onderzoeken ze je bedrijf, kijken op je website en lezen alle informatie. Het hebben van een goede website is een MUST. Als iemand informatie zoekt gaan ze echt niet al je berichten op social media lezen om erachter te komen wat je precies doet.

Je wilt het ze zo makkelijk mogelijk maken en een website is de manier!

Een fout die veel salons maken en waardoor veel mensen in deze fase afhaken is door je alleen op je prijs LAAT beoordelen. Ze verkopen het product of een dienst en niet de oplossing van het probleem van de klant.

Je vertelt niet op je website hoe je een acryl nagel zet (ik doe mijn penseel in de liquid daarna maak ik een kneedbaar bolletje met mijn penseel en styleer ik een nagel enz…. NEEE je wilt de oplossing van het probleem van je klant verkopen: acryl nagels zorgen ervoor dat je eigen nagels niet meer breken of scheuren etc.) Door te weinig informatie te geven en niet de klant te laten inzien welke oplossing je voor ze biedt gaan ze een beslissing alleen op prijs maken en dat is nou net wat je niet wilt…..

Doel van deze fase is om klanten in actie te laten komen en dat ze een afspraak boeken, je bellen of mailen. Je wilt ze in deze fase duidelijk maken dat jij de expert bent en wat jou uniek maakt en welk probleem je voor ze oplost.

Je salon verder laten groeien? Bekijk onze marketing trainingen.



Over de schrijver
Reactie plaatsen