Podcast #008 Meer tijd om AAN je bedrijf te werken.
28 februari 2021 

Podcast #008 Meer tijd om AAN je bedrijf te werken.


Hoe zorg je ervoor dat je meer tijd hebt om aan je bedrijf te werken? Ik geef je mijn visie.

Volg mij op Instagram @archacademy.nl voor inspiratie en marketingtips voor je salon.


Geen zin om te luisteren? Je kunt de podcast ook nalezen:

In deze aflevering wil ik het graag met je hebben over mijn visie: Slimmer en niet harder werken. In onze branche lijkt het wel normaal te zijn om keihard te werken. Dus lange dagen maken, avonden werken, weekenden. En ik denk het voortkomt uit een mentaliteit dat je hard moet werken om veel geld te kunnen verdienen. Maar hard werken betekent niet altijd meer verdienen. Of je moet voor een baas werken en per uur betaald worden. Dan gaat het misschien wel op.

Het probleem is dat er als ondernemer niemand is die tegen je zegt: ja, nu moet je stoppen met werken. Of ik ga je nu niet meer betalen als je nog meer gaat werken. Of ga je nu naar huis! Je blijft werken omdat je denkt: hoe meer ik doe, hoe meer ik verdien. Maar dat is een hele gevaarlijke manier van denken. Ik moet harder werken om meer te verdienen. Dat is echt een hele gevaarlijke mentaliteit, want als hard werken de key tot succes is, zou je dan niet al lang succesvol zijn?

Zouden er dan niet veel meer succesvolle ondernemers zijn? Als we naar de statistieken kijken, dan zie ik dat een groot gedeelte van de salons er binnen een jaar mee stopt. Die statistiek is er niet voor niks. Hard werken geeft ons het gevoel van invloed hebben. Alsof de formule is: nou, als ik het eerste jaar 14 uur per dag gaan werken, dan is dat de key tot succes. Maar zo werkt het helaas niet. Dus ik geloof niet in heel hard werken om meer te verdienen.

Ik geef juist les in slimmer werken en niet harder werken. Hoeveel stylistes in de branche zijn heel erg druk met consistent posten en met de manier hoe ze hun bedrijf laten zien aan de buitenwereld. En leven nog steeds niet de gewenste levensstijl of verdienen nog niet genoeg. Of stylistes die meer dan acht uur per dag werken en dan zeggen ja, ik ben oké. Het is niet oké. Je riskeert een burnout. Ons werk is mega zwaar fysiek gezien.

En als je meer werkt dan acht uur op een dag moet je eigenlijk tijd gaan terugkrijgen. Dus meer tijd. Tijd is zo kostbaar en tijd heeft een prijskaartje. Als je meer tijd wilt, dan moet je heel erg bewust met je tijd omgaan.

En nog een ding wat ik heel veel zie gebeuren als we het hebben over tijd, is dat heel veel stylistes op zoek zijn naar een magische pil. Een voorbeeld: ze schrijven zich in voor een van mijn trainingen en denken: als ik geïnvesteerd heb in de training, dan is alles in één keer beter. Maar zo werkt het niet.

Je kan een training kopen, maar als je het vervolgens niet bekijkt en niet toepast, dan gebeurt er niks. En dan sturen ze mij vervolgens een berichtje en zeggen ze: Loes wat jij leert dat werk niet. Of ze zeggen het kost te veel tijd en dan denk ik: realy? Dit is echt super interessant, want in mijn marketing hamer ik juist op de pijnpunten waarvan ik weet dat mijn training dat oplost.

De mensen die de training kopen zijn super enthousiast. En dan begint het leven. Ze hebben zich aangemeld, maar ze hebben nog niet eens ingelogd of de tijd genomen om de training te volgen en toch willen ze het resultaat waar ik het over heb. Maar ze hebben om een of andere reden geen tijd om te leren wat ze nu juist nodig hebben. Voor mij is het hebben van geen tijd een excuus. Je hebt geen tijd om te investeren in de groei van je bedrijf, maar je hebt net zoveel tijd als ik of als een andere topondernemer waar je tegenop kijkt die succesvol is.

We hebben allemaal hetzelfde aantal uur per dag. We moeten gewoon kiezen hoe we onze tijd indelen. Waar besteden we onze tijd aan? En wat is het meest waardevol? Maar als jij gaat zitten wachten tot het je overkomt, dan kan je lang gaan wachten. Kijk, er zijn ondernemers die geluk hebben gehad en meteen succesvol zijn. Maar over het algemeen, als je een goed en succesvol bedrijf wilt opbouwen dat langdurig meegaat, dan moet je evalueren en moet je er als een slimmere ondernemer mee omgaan.

Dus ook beter met je tijd omgaan. En dat is de grootste fout die ik veel salons zie maken. Ze zeggen ik heb geen tijd, maar ik heb wel hele grote dromen en zeggen ik heb het zo druk dat ik personeel wil gaan inhuren, zodat ik minder kan gaan werken. Maar dat is een hele grote fout, want als je personeel in dienst neemt, dan ben je nog meer tijd bezig met niet inkomsten genererende activiteiten. Je moet je team begeleiden, trainen, onderwijzen in de werkwijze zoals jij graag wil dat jouw klanten behandeld worden.

En hoe wil jij iemand gaan begeleiden als je zelf al opgebrand en gestrest bent. Hoe wil je je klanten dagelijks gaan overdragen? En dan hoor ik vaak: “ik heb een team, maar mijn klanten willen niet door mijn teamleden behandeld worden.” En dat is waarschijnlijk omdat je ze niet goed hebt getraind en er niet de tijd en de energie in hebt gestopt, zodat ze net zo worden zoals jij. Dat ze dezelfde vaardigheden overbrengen en dezelfde ervaring naar de klant.

Je moet eerst tijd creëren voordat je iemand aanneemt, die je vervolgens gaat vormen om de miniversie van jezelf te worden.

Een ander punt is dat je niet kunt zeggen dat je slachtoffer bent. Want dat hoor ik heel vaak. “Loes, ik heb geen tijd, want ik heb kinderen.” Maar jij bepaalt zelf waar je je tijd aan besteed. Dat is geheel aan jou.

Jij moet die keuze maken. Ik heb ook kinderen en ik heb genoeg tijd. Jij hebt genoeg tijd. Je kiest er alleen voor om die tijd op een andere manier te verdelen. En dat helemaal prima, is niet verkeerd. En dan hoor ik: “Ja maar Loes, Ik heb klanten en die kunnen alleen maar ‘s avonds en in het weekend komen. Dus ik moet die uren wel beschikbaar zijn.” Dat komt omdat jij die klanten zelf hebt aangetrokken. Dus in jouw marketing moet jij iets gaan veranderen.

En als jij in de avonden en weekenden vrij wilt zijn, dan moet je dat doen. Dus ga je je richten op het aantrekken van klanten die overdag willen komen. Er zijn genoeg klanten die overdag willen komen. Als ik bijvoorbeeld naar mezelf kijk, zijn de avonden en weekenden voor mijzelf gereserveerd en voor mijn gezin. Ik heb controle over mijn tijd en dat is een realiteit die je voor jezelf creëert. Je dacht alleen dat klanten alleen maar in de avond en in het weekend wilden komen, want anders komen ze niet.

Je hebt het geaccepteerd dat de klanten op die tijden komen. En nu moet je beginnen met het maken van kleine of grote veranderingen. Zodat je agenda weer meer vrijkomt en zodat je ook weer tijd hebt om aandacht te besteden aan waar jij dat wil.

Als je echt tijd te kort komt, wil ik je uitdagen om op je telefoon de statistieken te bekijken. Hoe lang en hoe vaak zit je op je telefoon?

Ik ben benieuwd. Hoeveel tijd verspil je eigenlijk op je telefoon? Want ik weet dat velen van ons heel veel tijd aan social media verspillen. En dan hoor ik je denken: ja Loes, maar ik verdien mijn geld met social media, want dan trek ik klanten aan. Natuurlijk moet je posten, maar moet jij echt twee uur lang scrollen op social media? Is dat het ding waarmee je klanten aantrekt? Waarschijnlijk niet. Dus het is zonde van je tijd. Je krijgt in je leven niet meer tijd.

Dus het is belangrijk om controle te hebben over je tijd. En dat is waarom ik in mijn training Salon marketing training leer om slimmer te werken en niet harder te werken. Wat uiteindelijk mijn doel is, is dat salons een schaalbare business opzetten.

Wat betekent een schaalbaar business? Ik ga het je uitleggen. Schaalbaar is een bestemming en kan alleen worden bereikt door de inspanning die je gaat doen. Ik ga het precies uitleggen. Ik wil dat je een duidelijk beeld gaat krijgen van wat schaalbaarheid is en hoe je dat kan bereiken.

Ik ga een aantal punten noemen zodat je zelf kan kijken of je op de goede weg zit of niet. Als eerste is het belangrijk om te weten wat schaalbaarheid is. Schaalbaarheid is eigenlijk het inzetten van systemen en andere middelen om meer omzet te creëren in je bedrijf, zonder dat je daarvoor zelf aanwezig moet zijn. 

En dan hoor ik sommigen al zeggen: “ja Loes, maar ik weet niet of ik zoveel om schaalbaarheid geef. Ik wil financiële zekerheid. Ik wil gewoon meer geld verdienen. Ik wil gewoon mijn gezin een beter leven geven.”

Ik denk vaak dat ze alleen denken dat ze die dingen willen, totdat ze dat punt hebben bereikt.

Je hebt stylistes die het heel goed voor elkaar lijken te hebben. Die hebben een goed lopende zaak, verdienen veel geld. En als je daarnaar kijkt en denkt wauw, dat zal ik ook wel willen. Als je dan aan die styliste vraagt: “hoe heb je dat gedaan?”, zal ze zeer waarschijnlijk uitleggen hoe ze het gedaan heeft. Maar in haar achterhoofd denkt ze. Ik weet niet of je dit echt wel wilt, want ik ben moe en ik heb heel veel opgeofferd.

Een ander voorbeeld om dat duidelijk te maken. Stel, wij gaan samen een roadtrip maken. Ik zeg: “stap met mij in de auto en we gaan naar Amsterdam.” Iedereen heeft wel een idee hoe die reis eruitziet.

Dat is heel tastbaar. De meesten van ons denken ook zo over de branche. We proberen van punt A naar punt B te komen. Punt A, je bent startend. Je worstelt. Punt B, je bent succesvol.

Stel je voor, we gaan die roadtrip maken en we gaan van Arnhem naar Amsterdam. Maar onderweg hebben we de leukste en gaafste reis ever. En we gaan ons leven beteren. Het is alleen maar leuk en fun. Als we terugkomen is ons leven nog mooier dan we ooit hadden durven dromen.

Het is alsof we het volgende niveau hebben bereikt in ons leven. Iedereen zou dan toch zeggen: “ja, ik ga met je mee op reis.” Weet je wat zo gek is. Wij zijn vaak alleen maar bezig met wat de snelste manier is om van A naar B te komen? Wat is de goedkoopste manier om daar te komen? Ik moet gewoon naar Amsterdam. Het maakt niet uit hoe ik daar kom. Ik moet er zo snel mogelijk komen. Ik heb die geweldige reis niet nodig. Ik moet er gewoon komen.

Dit is hoe wij ons leven leiden. We doen geen stap terug en beseffen niet wat we allemaal doormaken. Nee, we rennen heel hard door om al die vinkjes te zetten om op de eindbestemming aan te komen. Want dat is de holy grail. Alleen de reis vol met geluk en liefde en allemaal leuke dingen, dat laten we aan ons voorbijgaan. Dat is waar schaalbaarheid om draait. Dat is de reis waar je je voor inzet. Wanneer je voor schaalbaarheid kiest, kies je voor een vooraf bepaalde bestemming, maar dan wel op de easy, leuke manier waarbij je denkt: Yes! Dit is echt een toffe reis.

Laten we eens gaan kijken naar de definitie van schaalbaarheid. Ik had er net al iets over verteld. Schaalbaarheid is een bedrijfsmodel waarmee je je omzet kan verhogen door meer middelen of verbeterde systemen. Wat zijn die middelen of verbeterde systemen? Vaak denken we dat het middel geld is, maar dat is niet zo, want we hebben eigenlijk vijf middelen in ons bedrijf om mee te bouwen. Meestal heb ik het over tijd en geld, maar er zijn er meer.

Tijd is het resultaat wat schaalbaarheid uiteindelijk als doel heeft. Als je schaalbaar bent, is tijd het resultaat. Tijd is een van onze belangrijkste dingen in ons leven en de enige bron die niet aangevuld kan worden. Want als een dag voorbij is, kan je niet zeggen: nog een keer die dag. Nee, hij is gewoon weg. Versus geld wat je altijd meer kunt verdienen. Als we zeggen dat we schaalbaarheid willen bereiken, is dus het einddoel, het hebben van meer tijd.

Als ik kijk naar de vijf bronnen die we tot onze beschikking hebben om schaalbaarheid te creëren, zijn dat:

  • fysiek,
  • menselijk,
  • intellectueel,
  • financieel en
  • systemen.

Ik ga ze allemaal met je doornemen.

Als eerste de fysieke middelen. Dit is waarschijnlijk vrij duidelijk, want als je een grote salon hebt, zou je schaalbaarheid kunnen creëren. Als je een betere locatie had, zou je bedrijf ook schaalbaar zijn. Als je meer werkplekken hebt, dan heb je schaalbaarheid. Als je beter werkmateriaal hebt. Als je natuurlijk licht had om foto's te maken voor social media.

En hoeveel van jullie hebben het gevoel dat je geen geweldige plek hebt om foto's te maken en dat dat het ding is wat jou tegenhoudt? Ook een geweldige plek om foto's te maken is een fysieke bron. Alles wat fysiek kan helpen om je bedrijf te verbeteren. Het is tastbaar. Iets wat je met je ogen kunt zien en wat je kan vasthouden. Een fysieke hulpbron kan je helpen om schaalbaarheid voor je salon te creëren, dus dat is het nummer één middel.

Nummer twee zijn human resources. En dan bedoel ik niet dat je naar de HR-afdeling moet rennen. Nee, ik bedoel mensen. Mensen kunnen je helpen om schaalbaar te worden. Bijvoorbeeld een assistent of een social media manager. Maar ook jijzelf in hoe je je bedrijf runt. Misschien kun je dat verbeteren door middel van een coach of een mentor die je op weg helpt. Jij bent de grootste menselijke hulpbron. Jij bent degene die naar deze podcast luistert, of je nu styliste bent, salon eigenaar of in opleiding.

Jij bent de belangrijkste bron in je bedrijf en de manier waarop jij komt opdagen zal bepalen hoe schaalbaar je bedrijf is of niet. We kunnen een team opbouwen, maar als jij ze niet kunt leiden als visionair of niet als eigenaar komt opdagen, kun je niet verwachten schaalbaarheid te bereiken. Dat heb ik ook al eerder in deze podcast verteld. Dus als we naar de menselijkheid kijken is dat die ondersteuning om ons heen. Dat is een hele belangrijke hulpbron. Om iemand te hebben die je kan ondersteunen, kan helpen, waar je informatie en technieken van kan leren.

Dan hebben we intellectuele middelen. Ben je uniek? Heb je een specialiteit? Als mensen zeggen: “ik begrijp niet waarom mijn bedrijf niet groeit.” Dan vraag ik altijd: “wat maakt jou bijzonder?” En zeggen ze: “ja, ik ben goed in mijn vak.” Verkeerd antwoord zeg ik dan. Dat is elke salon als het goed is.

Iedereen moet goed zijn in zijn vak. Wat maakt jou speciaal? Dan zeggen ze: “het merk waarmee ik werk.” Maar jij en honderd andere salons werken met het merk. Dus wat is jouw X-Factor? Hoe kan ik jou promoten om anders te zijn dan wie dan ook?

Dat is het begin van intellectuele bronnen. Wanneer we beginnen met het creëren van echte schaalbaarheid.

Nog een paar vragen om je daarbij te helpen. Heb je duidelijk omschreven waar je voor staat en kan het misschien nog sterker?

Is het duidelijk voor iedereen die op jouw website komt of op social media wat je doet? Dus heb je je intellectuele middelen gestapeld? Werken ze voor jou? Wat is de ervaring van je klanten? Heeft iemand een vergelijkbaar salon? Of ben jij helemaal uniek daarin? Wat doe je voor een geweldige klantervaring? Doe je een intake? Heerlijke koffie? Of stuur je elke klant na een bezoek een berichtje met de vraag hoe de behandeling was. Hoeveel van jullie doen dat?

Dat is allemaal niet bijzonder. Dat is de basis. Ik hoop echt dat je al deze dingen al doet. Maar wat doe je anders? Misschien heb je wel een hele speciale techniek. Als ik de vraag stel: “oké, je hebt een speciale techniek. Praat je erover op social media?” Dan krijg ik het antwoord: “nee, als er mensen in de salon komen, dan zien ze dat wel.” Maar je zult geen klanten binnenhalen met die speciale methode als je het er niet over hebt, dus gebruik alle intellectuele bronnen en werk daadwerkelijk aan je schaalbaarheid.

Dan hebben we nummer 4 en dat zijn financiële middelen. Financiële middelen helpen altijd om schaalbaarheid te creëren, toch? Geld maakt dingen makkelijker. Je hebt echter geen geld nodig om schaalbaarheid te creëren. Het maakt het makkelijker om schaalbaar te worden.

Alleen als jij niet over financiële middelen bezit, dan moet je iets anders gaan toepassen en dat is tijd. Financiële middelen stellen ons in staat om bijvoorbeeld ons bedrijf uit te breiden, ons bedrijf te verbouwen. Misschien wel wat minder te gaan werken. Om betaalde advertenties te gaan doen in plaats van heel veel tijd te investeren in elke dag te posten op social media. Dat kost veel tijd.

Wat er gebeurt als we het geld niet hebben. Als we het niet kunnen betalen, om bijvoorbeeld die advertentie te plaatsen, moeten we onze tijd investeren. Want we hebben niks anders te investeren. Dus als je geen geld hebt, dan moet je je tijd investeren. Maar als je eenmaal de financiële middelen hebt, dan geeft dat weer tijd als je de schaalbaarheid creëert, dan is tijd de bron die je terugverdient.

Naarmate de schaalbaarheid toeneemt, krijg je meer financiële middelen waarmee je meer tijd kunt terugwinnen. En dan kan je misschien meer gaan investeren of hulp inschakelen. Dan hebben we het over systemen en dat is nummer vijf. Dat zijn de processen die een structuur creëren zodat mensen niet verantwoordelijk zijn voor het produceren van resultaten. Hoeveel van jullie staan klanten nog steeds toe om WhatsApp afspraken te maken? Of als klanten bellen dat ze een voicemail kunnen inspreken of dat je ze mails laat sturen?

Als je een stap terug zou doen en zou stoppen met beantwoorden van al die berichtjes, zou je bedrijf dan langzaam doodbloeden? En denk je als ik het niet doe, wie dan wel? Dat zijn die schaalbare systemen waar ik het over heb. Hoeveel van jullie raken in het weekend al gefrustreerd als je aan het eten bent en klanten een berichtje sturen. Het is toch gek dat we dat in onze branche als normaal ervaren? Als we echt schaalbaarheid willen bereiken, hebben we systemen nodig in ons bedrijf die zijn ingebouwd, zodat we dat soort dingen niet meer zelf hoeven uit te voeren.

Nog een systematische onderbreking die heel veel voorkomt, is het volgende. Stel je gaat afrekenen met de klant. Kan ik dat voor jou doen? Of is het zo dat je zegt van ja, ik boek iedereen zo. Alleen An met 5 euro meer en Susan 10 euro minder. Want dat is geen schaalbaarheid. Dat is niet systematisch. Je hebt een systematische onderbreking die je schaalbaarheid dan vermindert.

Wat we gaan doen is de schaalbaarheid beoordelen. Ik ga vragen stellen en dan word je een kleur. Je wilt uiteindelijk groen worden, wat volledig geschaald betekent of geel wat succesvol betekent, maar nog niet geschaald. Of je bent rood, er is nog wat werk te doen.

We zijn allemaal in ontwikkeling en een bedrijf is dat ook. Je bent niet in één keer helemaal on top of the game, dus het is ook goed om daarin te blijven werken. Wat ik zie gebeuren is dat salons heel hard werken omdat ze een grote droom hebben.

Ze gaan heel hard werken. Maar de hoge werkdruk rechtvaardigt het geld niet, omdat ze eigenlijk te hard werken. Je werkt zo hard dat je aan het einde van maand denkt van ja, waar doe ik het eigenlijk voor? Als je je de meeste weken opgebrand of overweldigd voelt en dat je je misschien wel een beetje verloren voelt. Dat je het gevoel hebt dat je een hele zware rugzak moet meedragen of het gevoel hebt van oh misschien gaat mijn bedrijf wel mislukken.

Hoeveel van jullie geloven dat, als je niet op een sms reageert of op een berichtje reageert. Of als ik niet op social media kom, dan zal mijn bedrijf mislukken. Dat is toch heel erg kwetsbaar? Herken je je hierin? Of je hebt de schulden, persoonlijk of zakelijk. Social media en marketing voelt een beetje overweldigend en werken gewoon niet altijd. En je overweegt meer te gaan werken om meer geld verdienen. Ik moet meer werken, want als ik meer werk, dan gaan misschien mijn problemen verdwijnen.

Als je je in de meeste of veel van deze uitspraken herkent, dan ben je nu rood. Er is gewoon werk te doen en dat is oké. Dat is helemaal niet slecht, maar dat betekent wel dat er nog wat dingen moeten gebeuren om schaalbaar te worden.

Wanneer ben je geel? Als je je grote dromen verwezenlijkt. Je hebt geen schulden of je bent actief bezig om je schulden af te betalen. Je werkt hard en je behaalt maand na maand goede resultaten. Je hebt enige ondersteuning om je te helpen. Menselijk, fysiek of systematische middelen, omdat je niet altijd een bedrijf hoeft te zijn om te slagen.

Je voelt je niet heel gebonden aan je bedrijf. Je bent begonnen met het opzetten van een aantal systemen, zoals bijvoorbeeld een social media tool die automatisch een post plaatst of een online booking systeem. Je levert maand na maand voorspelbare resultaten op met je bedrijf. Je hebt een doel voor ogen, een solide plan om daar te komen en elke nacht slaap je gewoon heerlijk. Wetende dat je elke dag vooruitgang boekt en dat je het jaar erna uit steeds stabieler, veiliger en welvarender wordt.

Als je het gevoel hebt dat deze uitspraken redelijk dichtbij zijn, ben je geel. Dan is het leven toch best goed. Je bent alleen nog niet echt schaalbaar. Je hebt succes. Dat is helemaal fantastisch.

Ik laat je zien hoe schaalbaarheid eruitziet. Als je groen bent, kijk je om je heen en denk je: heb ik dit echt gedaan? Je beschikt over systemen die ervoor zorgen dat je niet altijd aanwezig hoeft te zijn. De systemen, draaien door. Je hoeft niet de hele dag op social media te zitten om klanten binnen te halen. Je hoeft niet op al die berichten reageren. Het gaat allemaal automatisch. Je hebt alle vijf de middelen. Versus, als je geel bent heb je er waarschijnlijk drie.

De voorbeelden die ik heb gedeeld zijn menselijk. Wat betekent dat je weet hoe je in je bedrijf moet verschijnen. En misschien heb je een assistent om je te helpen of een social media manager om je te helpen.

Maar het menselijke aspect van je bedrijf is vuur. Je hebt fysieke middelen, wat betekent dat er geld is zodat je dingen kunt doen om je salon te verbeteren, om betere voorzieningen te bieden voor je klanten, om met goede tools en materialen te werken. Dat zijn fysieke bronnen. En een systematische, je plaatst systemen om uiteindelijk schaalbaarheid te creëren. Dat was geel. Als je groen bent heb je al die vijfde aspecten. Dat wil zeggen dat je ook intellectuele middelen en fysieke middelen hebt. Je werkt volgens een droomschema.

Wat betekent dat je niet aarzelt om nee te zeggen en als het niet past in je schema. Het is geen moeilijke nee. Je kan niet worden overgehaald, want het past niet in je schema. Je bent er echt zelfverzekerd in. Je besteedt meer tijd aan het genieten van het leven, dan aan het werk. Werken is iets wat je gewoon doet, maar het is geen enorme last. Als je ’s ochtends wakker wordt dan je: oh lekker, ik kan gaan werken. Het is niet iets waarvan je ‘s nachts wakker ligt.

Je zou eventueel een paar dagen vrij kunnen nemen zonder financiële problemen op te lopen. Ik ken een aantal van jullie luisteraars, die in de lockdown weken zonder te werken geen financiële problemen hebben opgelopen. Die stylisten en salon eigenaren waren schaalbaar en dat maakt dit voor hen mogelijk. Het voelt licht en hoopvol. Het zo’n fijn gevoel. Dus zelfs als je nog niet groen bent, denk ik dat het horen van deze sleutel en indicators je hoop geeft.

Dit is geen droom. Groen, zoals ik zojuist heb beschreven, is de realiteit van de top vijf procent van onze branche. En mijn doel is om ervoor te zorgen dat de top 40 procent in de branche zich zo voelt. Ik denk niet dat schaalbaarheid alleen voor de elite is. Ik denk dat schaalbaarheid voor iedereen haalbaar is, zolang je maar bereid bent om de systemen en structuren op te zetten om het mogelijk te maken. Zolang je bereid bent om naar al die vijf bronnen te kijken en te denken: hoe kan ik hiervan meer opnemen in mijn bedrijf?

Mijn doel is om meer respect te krijgen voor deze branche door schaalbaarheid te creëren, zodat je niet het gevoel hebt dat je van dinsdag tot en met zaterdag moet werken. En ook nog de avonden en de weekenden. Want uiteindelijk, zijn wij in deze branche gekomen voor de liefde en passie voor ons vak. Maar we zijn ook ondernemer geworden en je moet toch ook genieten van de voordelen van het ondernemerschap, dus de vrijheid.

Ik hoop dat dit je enig inzicht heeft gegeven. Wat schaalbaarheid is, wat je moet doen om dat te bereiken en naar welke bronnen je misschien moet gaan kijken.

Ik hoop dat ik je geïnspireerd heb om een schaalbaar bedrijf te maken. En denk je nu: Loes oh my god. Ik wil nog schaalbaarder worden. Schrijf je in voor de Salon Marketing training.. Want in deze training ga ik je precies alle systemen leren hoe je dit voor jezelf kan doen.




Over de schrijver
Reactie plaatsen