Meteen naar de inhoud
Home » Hoe bouw je een klantenbestand op in een dorp?

Hoe bouw je een klantenbestand op in een dorp?

    Het opbouwen van je salon kan een uitdaging zijn. Want hoe kom je aan klanten? Hoe zorg je ervoor dat iedereen van je bestaan af weet? 

    Er zit een groot verschil in het opbouwen van je salon in een dorp of in een stad. Mijn ervaring is als klanten uit een stad een salon zoeken ze vaak op internet gaan zoeken naar reviews en ervaringen van andere klanten. 

    In een dorp is het meer ons kent ons en klanten en mensen vertrouwen meer op de mening van een ander. Natuurlijk blijft het hebben van online reviews nog steeds erg belangrijk als je salon in een dorp gevestigd zit 😉 Uit mijn eigen ervaring weet ik dat er 4 dingen die extra belangrijk zijn als je een salon wilt opbouwen in een dorp. 

    #1 Zet je klanten in als reclame 

    Als klanten een andere klant aandragen voor je salon dan krijgt je klant een korting op haar behandeling. Dit was in mijn salon een groot succes. Ik had een aantal fanatiekelingen die ervoor zorgde dat ze elke behandeling een korting kregen (en ik was blij want elke maand had ik er een nieuwe klant bij!). 

    Ik deelde aan mijn klanten visitekaartjes uit met daarop mijn gegevens en achterop stond een kortingsvoucher en de naam van de klant waar ik de kaartjes aan had uitgedeeld (zo wist ik precies via welke klant ze waren aangedragen). 

    #2 Ervaringen met een naam

    Als klanten tevreden zijn wil je graag dat ze een review schrijven op je website, social media of google bedrijven. Het werkt goed om de naam van de klant erbij te vermelden. Het wekt vertrouwen en andere mensen uit het dorp zien dat (*naam) ook bij jou in de salon komt en dat geeft meteen vertrouwen. 

    De meeste salons delen een ervaring zo:

    ‘Mijn klant stuurde mij deze prachtige foto van haar nagels!’

    Wat veel pakkender en betrouwbaarder overkomt is de naam van je klant erbij vermelden (vooral in een dorp waar het ons kent ons is):

    ‘ Susan stuurde mij deze prachtige foto van haar nagels – ze is er SUPER blij mee!’

    Tip: als klanten een bedank berichtje sturen (bijv. email of whatsapp) vraag of je een printscreen mag gebruiken voor op je social media of website. Door het bericht ook in het echt te laten zien geeft dit extra vertrouwen.

     

    #3 Maak gebruik van bekende uit het dorp

    Elk dorp heeft wel een paar bekende persoonlijkheden die met veel mensen omgaat. Maak hier gebruik van! En vraag desnoods of ze een keer gratis model wilt zitten 🙂 

    Tip: bij mij in de regio zat een hele bekende kledingzaak waar bijna iedereen kwam. Ik heb de nagels van de eigenaresse gratis haar nagels gedaan in ruil voor promotie, dit leverde mij veel bekendheid en klanten op. 

    #4 Alleen ga je sneller samen kom je verder!

    Ga samenwerken met andere bedrijven in je regio in een ander vakgebied. Ik geloof erin dat je elkaar kan helpen en versterken. Je kan denken aan een gezamenlijke actie. 

    Tip: Met mijn nagelsalon had ik een samenwerking met een kapsalon. Ik verzorgde de nagels van de eigenaresse en ruil deed ze mijn haar en maakte wij reclame voor elkaar. Ook deden wij regelmatig een gezamenlijke actie 🙂 

     

    #5 Laat jezelf zien!

    Als klanten een gezicht achter een bedrijf kennen zijn ze veel sneller geneigd om een afspraak te maken. Wij hebben letterlijk huid op huid contact met onze klanten en daarom is het EXTRA belangrijk dat klanten je vooraf al leren kennen. Dit kan je doen door regelmatig video’s/foto’s van jezelf te posten (en te laten zien op je website). 

     

    Zijn er al meerdere salons in jouw dorp? 

    En heb je het gevoel dat het daarom moeilijker is om een goed klantenbestand op te bouwen. Zorg ervoor dat je onderscheid en kies je niche. Durf je te onderscheiden Als je onderscheid val je op en heb je geen concurrentie meer. Kan je hier hulp bij gebruiken kijk dan eens op deze pagina. 

    Boek vrijblijvend een informatie gesprek: