nagelstylist opleidingen & online salon marketing
.png)
leer je eigen succesverhaal te maken.

Q: 'Waarom krijg ik niet genoeg klanten voor mijn salon?'
A: "Veel stylistes zijn op dezelfde manier begonnen: een hobby die door passie is uitgegroeid tot een salon. Je krijgt wat klanten, schrijft je in bij de Kamer van Koophandel en je hebt een bedrijf. Het runnen van een bedrijf komt echter meer bij kijken dan op voorhand over nagedacht wordt. De meesten zullen geen bedrijfsplan hebben geschreven of nagedacht hebben over wie ze willen helpen.
Zeker als je net start, maar ook als je al langer bezig bent: het vinden van klanten is echt niet makkelijk. Ze komen niet aanwaaien, je moet hier echt wat voor doen. Als ik dat zeg krijg ik vaak te horen "Maar ik post iedere dag al een foto van mijn werk op Instagram". Maar dat is niet actief klanten werven. Social media is een onderdeel van je marketing funnel en moet een ondersteuning zijn van het geheel.
Gelukkig ben ik zelf al in alle valkuilen getrapt die al mijn cursisten ook willen maken. Ik ben er nu dus al op voorhand bij om je te behoeden voor de meest gemaakte fouten. Marketing is moeilijk, maar omdat ik de weg al voor je heb uitgestippeld hoef je het jezelf niet moeilijker te maken dan het is."
download en ga direct aan de slag
wat is marketing?
Doelgroep en branding
Voor wie wil jij in je salon werken? Het is namelijk slecht voor je bedrijf als je je op iedereen richt. Je trekt pas klanten aan als je specifiek wordt in je verhaal, je uitstraling, je diensten. Je doelgroep gaan we samenvatten in je 'ideale klant' en daar passen we de branding op aan. Dit zijn je kleuren, lettertypes, logo, etc.
Prijzen berekenen
Misschien wel de meest gestelde vraag die ik krijg: "wat kan ik vragen voor deze behandeling?". Mijn antwoord is altijd: "geen idee". Dat doe ik niet om vervelend te zijn, maar ik heb daadwerkelijk geen idee van wat jouw prijs moet zijn. Dit is namelijk afhankelijk van drie factoren: je uurprijs, je kosten per behandeling en je vaste lasten. En die moet jij gaan uitrekenen.
Voorwaarden
Vooraf nadenken over hoe je met bepaalde situaties zou omgaan is heel verstandig. Wat doe je bijvoorbeeld als een klant een uur van te voren afzegt? Of als aan je gevraagd wordt of de nieuwe puppy mee mag naar de afspraak? Zowel jij als je klant heeft baat bij regels oftewel salonvoorwaarden.
Online marketing
Een website is een must voor je salon. De meeste stylistes willen alleen beginnen met social media en vinden het daarna gek dat er niemand naar hun salon komt. Social media is niet het platform om klanten te vinden. Waar ga jij zelf zoeken als je een behandeling wil laten doen? Juist, Google! Een website en Google bedrijfspagina zorgen voor online vindbaarheid.
Agendabeheer
Je kunt in de ban zijn van je eigen agenda en dat is iets wat je ten alle tijden moet vermijden. Zorg dat je duidelijke openingstijden hebt en vastgestelde behandeltijden. Dit kun je in je online boekingssysteem instellen. Ook als je net start is dit een must, want het is nu eenmaal zo dat niemand meer wil bellen.
Social media
Hier steken de meeste stylistes hun tijd in, maar dit is maar een heel klein onderdeel van de marketing funnel. In de Key to Success training leer ik je de complete funnel op te bouwen, maar niet specifiek iets over je social media. Als je mij namelijk zou vragen wat beter is: een website of social media? Dan zou ik uit volle borst schreeuwen "een website!", al is beide nog beter ;)
naamw. (v.) [economie] het opstellen van plannen voor de vergroting of de handhaving van de afzet. Alle (ondernemers)activiteiten met als doel inkomen te verwerven door op lange termijn in de wensen en behoeften van de doelgroep te voorzien.
​
Snap jij het nog? Ik kan me voorstellen dat deze termen je doen duizelen. Daarom heb ik de trainingen zo gemaakt dat je ze kunt begrijpen. Want zodra je iets begrijpt kun je het toepassen.
je salon draait niet vanzelf goed.
Daarom is het zo belangrijk om niet alleen kennis van het vak te hebben, maar ook alle skills voor het runnen van een onderneming. Hoe heb jij bijvoorbeeld je behandelingsprijzen bepaald? Heb je dit berekend? Of heb je gekeken naar want andere salons in je regio vragen?
​
Online zichtbaarheid voor je salon is in deze online tijd een must. Een klant moet van je bestaan afweten om voor jouw salon te kunnen kiezen!
​
Je hoeft maar om je heen te kijken en je ziet iedereen constant op zijn of haar telefoon te scrollen op social media. Dat is de plek waar jij zichtbaar moet zijn met jouw bedrijf.
​
In de branche wordt er nog te weinig gebruik gemaakt van online marketing. Dit gaat ervoor zorgen dat jij snel zichtbaar wordt bij jouw ideale goed betalende klant.
